Melasma

er et vanlig hud problem. Det fører til brune til grå-brune flekker i ansiktet. De fleste får det på kinnene, over nesen, panne, hake, og over deres. Det kan også vises på andre deler av kroppen som får mye sol, slik som underarmene og nakke. En av de vanligste behandlinger for melasma er solbeskyttelse. Dette betyr at solkrem påføres hver dag og beskytter spesielt pannen som er et felles sted for melasma skal vises ialt ansiktet mot soleksponering.

Kvinner har en langt mer sannsynlighet enn menn for å få melasma. Det er så vanlig under svangerskapet, hvor hormoner synes å kunne utløse melasma.

Pannen er et sted hvor melasma ofte vises.

SYMPTOMER

Vanlige tegn (det du ser) av melasma er brune eller gråbrune flekker i ansiktet. Disse flekkene vises oftest vises på:

• Kinn
  • Panne
  • Neseryggen
  • Over overleppen
  • Hake

Noen mennesker får flekker på underarmene eller nakke. Dette er mindre vanlig.

Melasma forårsaker ikke noen symptomer (hva folk føler). Men mange mennesker misliker måten melasma gjør med hudens utseende.

Hvorfor får man melasma?

Hva forårsaker melasma er ennå ikke klart. Det skjer sannsynligvis når de cellene som lager farger i huden (melanocytter) produserer for mye farge. Personer med mørkere hudfarge er mer utsatt for melasma fordi de har flere aktive melanocytter enn de med lys hud.

Faktorer som kan utvikle melasma kan være:

Soling: Ultrafiolett (UV) lys fra solen stimulerer melanocyttene. Faktisk kan bare en liten mengde soleksponering gi melasma. Det er også den viktigste grunnen til at mange mennesker med melasma få det igjen og igjen.

En endring i hormoner: Gravide kvinner får ofte melasma. Når melasma vises hos gravide kvinner, kalles det Kloasma eller på engelsk “Mask of pregnancy”. P-piller og østrogen medisin kan også utløse melasma.

Kosmetikk: Enkelte hudpleieprodukter som irriterer huden og dermed forverre melasma.

Diagnosering:

Hudleger kan diagnostisere de fleste pasienter ved å se på deres hud. For å se hvor dypt melasma penetrerer huden, kan din hudlege se på huden din under en enhet som kalles dermatoskop.

Noen ganger kan melasma se ut som en annen hud tilstand. For å utelukke en annen hud sykdom, kan din hudlege fjerne en liten bit av huden (biopsi) som sendes til undersøkelse ved laboratoriet på Akershus Universitetssykehus.

Behandling

Melasma kan bedre seg på egen hånd. Dette skjer ofte når den utlesende faktor som forårsaker melasma elimineres, for eksempel en graviditet eller p-piller. Etter fødselen eller hvis man slutter å ta p-piller, kan melasma forsvinne.

• Unngå soleksponering: Den viktigste del av behandlingen er å unngå soleksponering. Man bør bruke solbeskyttelse med høy faktor (30-50) som beskytter mot både UVA- og UVB stråler.
  • Blekekremer: Mest brukt er kremer med A-vitaminsyre og hydroquinone
  • Laser vurderes etter vurdering av behandlende hudlege
  • Kjemisk peeling: Peeling brukes etter vurdering av behandlende hudlege

Du kan bidra til å forhindre at melasma fra å komme tilbake med bruk av solkrem med høy faktor og ved å unngå soleksponering spesielt av ansikt.