Rosacea er en kronisk, inflammatorisk hudsykdom som hovedsakelig rammer ansiktet og er en av de vanligste hudsykdommene våre hudleger behandler. Tilstanden rammer rundt 5-10 prosent av befolkningen og kjennetegnes av rødhet i ansiktet, synlige blodkar, rødming og kviselignende utslett. Rosacea forverres med tiden hvis sykdommen forblir ubehandlet. Det blir ofte forvekslet med akne eller eksem, eller noen andre hudallergier.

Rosacea synes å være mer utbredt blant lyshudet folk. Selv om årsakene ikke er fullt ut forstått, og det er ingen helbredende kur, finnes det en rekke måter for å lindre symptomene.

Bilde før behandling                       Bilde etter behandling

Symptomer:

Mange tegn og symptomer er assosiert med rosacea, men det kan variere mye fra person til person. De følgende tegn og symptomer har en tendens til å være til stede i de fleste tilfeller:

• Rødming er et vanlig problem og er ofte det første tegn på Rosacea.
  • Tilbakevendende rødflammet hud i ansiktet
  • Det kan oppstår kviselignende utslett.
  • Rødheten forverres ofte av sollys
  • Prikking, stikking og ubehagelig varmefølelse i huden er også typisk
  • Har man hatt Rosacea i flere år utvikler mange synlige blodkar ytterst i huden (f.eks på nesen og kinnene) som noen ganger ser ut som små spindelvev, såkalte Teleangiektasier.
  • Betente blodårer (vaskulær rosacea)
  • Huden i ansiktet kan bli flekket, som ligner på huden hos enkelte alkoholikere. Men det er forårsaket av betennelse i små blodkar i overflaten av huden, og har ingenting med alkohol å gjøre

Hvilke andre symptomer kan man få?

Eldre menn med rosacea er særlig utsatt for å få forstørret nese, grunnet unormalt antall talgkjertelceller, såkalt rhinophyma. Øyeplager i form av øyelokksbetennelse (blefaritt), øyekatarr (konjunktivitt) og betennelse av øyets hornhinne (keratitt) kan også forekomme.

Hvorfor får man rosacea?

• Hudleger antyder at en viktig faktor er trolig normalitet i blodårene i ansiktet, som forårsaker rødme, vedvarende rødhet og synlige blodkar. Hva forårsaker betennelse i blodårene er fortsatt et mysterium.
  • En mye større andel av mennesker med lys hud utvikler rosacea i forhold til andre mennesker.
  • Demodex folliculorum (mikroskopiske midd) lever på menneskers hud og forårsaker vanligvis ingen problemer. Men pasienter med rosacea har mye høyere antall av disse midd enn andre har, uten at man vet med sikkerhet at denne kan være årsak til utvikling av sykdommen.
  • H. pylori, en bakterie som finnes i tarmen, stimulerer produksjonen av bradykinin, et protein kjent for å forårsake blodårene utvider seg. Eksperter tyder på at denne bakterien kan spille en rolle i utviklingen av rosacea.
  • Familiehistorie (arv, gener).
    Tester og diagnose av rosacea

Det er ingen klinisk test for rosacea. Hudlegen stiller en diagnose etter å ha undersøkt pasientens hud, og spør om symptomer og hva som utløse pasientens symptomer. Tilstedeværelsen av forstørrede blodkar vil hjelpe legen skille det fra andre hudlidelser.

Tilstedeværelsen av et utslett i hodebunnen eller ører vanligvis indikerer en annen diagnose. Rosacea tegn og symptomer er hovedsakelig i ansiktet.

Tidlig diagnose og påfølgende rask behandling reduserer risikoen for rosacea progresjon betydelig. I noen tilfeller tar man en hudprøve (biopsi) for å utelukke andre årsaker.

Behandlingene tiilpasses pasientens symptomer og undersøkelse hos hudlege er viktig for å oppnå en effektiv behandling.

• Målet er å redusere rødheten i huden og forebygge nye utbrudd. Behandlingen vil være bruk av en solkrem på dagtid. Ofte anbefales også betennelsesdempende kremer. Aberela-krem (A-vitaminsyre) kan også være til nytte. Den beste behandlingen for vedvarende rødhet i huden er laserbehandling, hvor karlaser er svært effektivt for å redusere rødhet og synlige blodkar.
  • Målet med behandlingen er å redusere rødhet, kvisedannelse og nupper i huden. Forskjellige medisinske kremer kan forsøkes brukt etter vurdering av hudlege. For de med mer uttalte plager gis det ofte en tablettkur med tetracylin. Dette dreier seg om antibiotikatabletter, som man må ta over flere uker. Disse er som regel veldig effektive, men vedlikeholdsbehandling med kremer etter avsluttet behandling er nødvendig. I helt spesielle tilfeller kan behandling med Roaccutan (isotretinoin) forsøkes.
    • Målet med behandlingen er å redusere talgproduksjon i huden, samt dannelse av kviser og rødhet i huden. Aberela-krem (A-vitaminsyre) kan være til god hjelp. Overvekst av talgkjertler på nesen (rhinophyma) kan bli behandlet kirurgisk eller med CO2-laser. I noen tilfeller gis det behandling med Roaccutan-tabletter (isotretinoin).
  • Målet er fjerning av synlige blodkar og rødhet i huden. Karlaser er den mest effektive behandlingen. Brukt riktig er laserbehandling svært trygt. På Ovid Medisinske Klinikk anvender hudlegen en laserstråle, som kun ˝oppfanges˝ av den røde farge i hemoglobinet i de røde blodlegemer. Laseren skyter en kortvarig impuls (få millisekunder) gjennom huden ned i det utvidede blodkar, hvor de røde blodlegemer så ødelegges og lukker karret. Rosacea krever som regel 2-4 laserbehandlinger, og behandlingene kan tas med seks ukers mellomrom.