STREKMERKER

Mens strekkmerker vanligvis kommer fra økt volum under huden, slik som etter vektøkning eller graviditet, kan strekkmerker kommer i alle aldre, uavhengig av vektendring. Strekkmerker ses hyppigst hos gravide kvinner og hos ungdom i pubertet. Gravide utvikler strekkmerker på bryst og mage, mens ungdom kan få merkene på innsiden av armer og lår, bryst, over hofter og nedre del av ryggen. Uansett hva årsaken er, ønsker mange av disse pasienter å få fjerne strekkmerkene sine. Hva er strekkmerker?
Mens strekkmerker kan variere med hensyn til alvorlighetsgrad, er alle en form for arr i lærhuden som utvikles når huden strekkes. Når huden strekkes raskere enn dens evne til å produsere kollagen, forekommer små rifter, og de resulterende arr er sett på som strekkmerker. Strekkmerker kan også være forårsaket av hormonelle endringer, som for eksempel graviditet.

Nedenfor er de viktigste årsakene til strekkmerker:

SVANGERSKAP

Strekking av huden i magen, samt hormonelle endringer er begge ansvarlige for at det skapes strekkmerker.

VEKTØKNING

Spesielt når vektøkningen skjer rask, kan vektøkningen strekke huden fra hverandre og forårsaker strekkmerker . Et eksempel på dette er kroppsbygging, når kroppen kan oppleve raske, dramatiske endringer i volum.
MEDISINER
Som inntas oralt eller som injiserte steroider eller kortikosteroider kan føre til hormonelle endringer som kan bidra til strekkmerker.

FORSKJELLIGE HORMONELLE SYKDOMMER

Cushings syndrom og andre binyrene sykdommer kan forårsake hormonelle endringer som kan medføre dannelse av strekkmerker. Som du kan se, strekkmerker kan forebygges eller reduseres ved å unngå visse medisiner eller ved å behandle en underliggende tilstand. Når du kommer til Ovid Medisinske Klinikk for å få fjernet strekkmerker med laserlaser, er vår første oppgave å finne roten som har forårsaket strekkmerker. Etter det er gjennomført, vil vi starte behandlingen av symptomene som strekkmerker gir ved hjelp av vårt utstyr for å bedre dets
utseende. Alt i alt, vår dynamisk tilnærming til strekkmerker har gjort våre pasienter fornøyd med resultatene av fjerningen av strekkmerker med vår laserbehandling.

STREKK MERKER – ALTERNATIVER BEHANDLINGSMETODER

Fra aktuelle medisinske kremer til laser fjerning, strekkmerker svarer på en rekke ulike behandlinger. På Ovid Medisinske Klinikk benytter vi de aller beste teknikker innenfor lasermedisin. Behandlinger blir utført av spesialistleger som har lang erfaring i kirurgi og dermatologi. Når du kommer inn for fjerning av strekkmerker med laser er du i de beste hender.

FRAKSJONELL CO2 LASER

Behandlingen gir nesten ingen umiddelbare bivirkninger

Behandlingen er rask og effektiv og passer alle hudtyper

Laseren stimulerer de dypere deler av huden til nydannelse av kollagen (bindevev). Strekkmerkene reduseres dermed i dybden, idet huden blir tykkere fra dypet og opp.

Virkningen er en nydannelse av en tykkere lærhud over tid (typisk 3-6 mnd).

Behandlingen gir også gode resultater på ujevn pigmentering og arr